Polaroid 250 to aparat mieszkowy produkowany przez Polaroid w latach 1967-1969. Mimo, że był to aparat producenta działającego w obszarze fotografii natychmiastowej (teraz często nazywanej instant) to akurat ten typ korzystał z materiałów (filmów), które nie przetrwały próby czasu i podobnie jak w przypadku APS, nikt ich aktualnie nie produkuje, ani nawet nie próbuje produkować. Możemy się posługiwać jedynie istniejącymi, mocno przeterminowanymi filmami (o tym niżej).
Jak na czasy, w których aparat był produkowany jest to całkiem zaawansowana konstrukcja. Składany, metalowy korpus pozwalał na wygodne, kompaktowe zmniejszenie rozmiarów aparatu. Ostrość i kadr ustawia się wygodnym celownikiem wyprodukowanym przez Zeiss‑Ikon z wbudowanym dalmierzem co pozwalało na bardzo precyzyjne „wyostrzenie” interesującego nas obiektu. Sam obiektyw pochodził także od Zeiss‑Ikon i ma ogniskową 114 mm, ale stałą, niezmienną przysłonę f/8.8. Oczywiście stanowi to ograniczenie w kreatywnej fotografii, ale wynika po części z zastosowanej automatyki ekspozycji, jak na tamte czasy rewolucyjnej, określanej mianem „electronic eye”. Zrealizowano to za pośrednictwem fotokomórki umieszczonej z przodu aparatu, tuż obok obiektywu, która mierzyła światło odbite od fotografowanej sceny. Na tej bazie dobierano czas migawki, która pracowała w zakresie od 10s do 1/1000s (niektóre źródła podają 1/1200s).
Aparat był zasilany baterią Polaroid #531 już nie produkowaną i kompletnie niedostępną. W niektórych sklepach można kupić współczesny zamiennik PX19 choć dużo łatwiej jest skorzystać z wielu porad jak zaadoptować trzy baterie typu AAA do pracy z Polaroid 250. Można też kupić „drukowane” adaptery pozwalające użyć trzy baterie LR44. Zatem mimo upływu czasu bateria, której nie ma … nie jest problemem.
Dużo gorzej jest z filmami. Aparaty tej serii (100, 200, 300) używały filmów Packfilm 100 (format 3¼″ × 4¼″ / 7,3 × 9,5 cm) typu „peel‑apart”, gdzie po wykonaniu zdjęcia usuwa się papier negatyw–pozytyw, a odbitka wywołuje się na zewnątrz (667 - B&W, 669 - color, 690, 665). Sam Polaroid zaprzestał produkcji tego typu filmów w 2009 roku. Nieco dłużej były produkowane filmy przez Fujifilm, bo do 2016 (FP‑100C kolorowy, FP‑3000B czarnobiały). Teraz (jak wspomniano wyżej) można użyć jedynie przeterminowanych filmów na ogół z aukcyjnych zasobów. W tej chwili chyba najbardziej popularnym na aukcjach jest film Polaroid 125i o nominalnej czułości 125 ASA. Jedno opakowanie zawiera 22 zdjęcia (czy też filmy). Używanie takich filmów np. 25 lat po terminie przydatności jest wyzwaniem czasem całkowicie bezsensownym.
