Polaroid 250 to aparat mieszkowy produkowany przez Polaroid w latach 1967-1969. Mimo, że był to aparat producenta działającego w obszarze fotografii natychmiastowej (teraz często nazywanej instant) to akurat ten typ korzystał z materiałów (filmów), które nie przetrwały próby czasu i podobnie jak w przypadku APS, nikt ich aktualnie nie produkuje, ani nawet nie próbuje produkować. Możemy się posługiwać jedynie istniejącymi, mocno przeterminowanymi filmami (o tym niżej).
Jak na czasy, w których aparat był produkowany jest to całkiem zaawansowana konstrukcja. Składany, metalowy korpus pozwalał na wygodne, kompaktowe zmniejszenie rozmiarów aparatu. Ostrość i kadr ustawia się wygodnym celownikiem wyprodukowanym przez Zeiss‑Ikon z wbudowanym dalmierzem co pozwalało na bardzo precyzyjne „wyostrzenie” interesującego nas obiektu. Sam obiektyw pochodził także od Zeiss‑Ikon i ma ogniskową 114 mm, ale stałą, niezmienną przysłonę f/8.8. Oczywiście stanowi to ograniczenie w kreatywnej fotografii, ale wynika po części z zastosowanej automatyki ekspozycji, jak na tamte czasy rewolucyjnej, określanej mianem „electronic eye”. Zrealizowano to za pośrednictwem fotokomórki umieszczonej z przodu aparatu, tuż obok obiektywu, która mierzyła światło odbite od fotografowanej sceny. Na tej bazie dobierano czas migawki, która pracowała w zakresie od 10s do 1/1000s (niektóre źródła podają 1/1200s).
Aparat był zasilany baterią Polaroid #531 już nie produkowaną i kompletnie niedostępną. W niektórych sklepach można kupić współczesny zamiennik PX19 choć dużo łatwiej jest skorzystać z wielu porad jak zaadoptować trzy baterie typu AAA do pracy z Polaroid 250. Można też kupić „drukowane” adaptery pozwalające użyć trzy baterie LR44. Zatem mimo upływu czasu bateria, której nie ma … nie jest problemem.
Dużo gorzej jest z filmami. Aparaty tej serii (100, 200, 300) używały filmów Packfilm 100 (format 3¼″ × 4¼″ / 7,3 × 9,5 cm) typu „peel‑apart”, gdzie po wykonaniu zdjęcia usuwa się papier negatyw–pozytyw, a odbitka wywołuje się na zewnątrz (667 - B&W, 669 - color, 690, 665). Sam Polaroid zaprzestał produkcji tego typu filmów w 2009 roku. Nieco dłużej były produkowane filmy przez Fujifilm, bo do 2016 (FP‑100C kolorowy, FP‑3000B czarnobiały). Teraz (jak wspomniano wyżej) można użyć jedynie przeterminowanych filmów na ogół z aukcyjnych zasobów. W tej chwili chyba najbardziej popularnym na aukcjach jest film Polaroid 125i o nominalnej czułości 125 ASA. Jedno opakowanie zawiera 22 zdjęcia (czy też filmy). Używanie takich filmów np. 25 lat po terminie przydatności jest wyzwaniem czasem całkowicie bezsensownym.

Możesz także zobaczyć ...

Back to Top