Minolta AL to bardzo solidna, metalowa konstrukcja wprowadzona na rynek w 1961 roku. Aparat wyposażony jest w dalmierz pracujący w zakresie 0.9m do nieskończoności. Dedykowany jest dla filmów 135 w kasecie.
Pozostałe cechy produktu są następujące:
• Wbudowany światłomierz selenowy obsługujący czułości filmów w zakresie 10 do 800 ASA. Pozwala precyzyjnie dostroić parę czas-przysłona.
• Obiektyw Rokkor o ogniskowej 45mm i świetle 1:2. Przysłony w zakresie f/2-f/22
• Migawka Optiper Citizen MLT skalowana wg. nowych czasów (np. 1/60, a nie 1/50) z zakresem 1 do 1/1000 sek.
• Celownik z korekcją paralaksy i dalmierzem.
• Ręczne przewijanie filmu prawym kciukiem.
• Ręczne zwijanie filmu otwieraną korbką pokrętła po lewej stronie z koniecznością wcześniejszego zwolnienia blokady przyciskiem na spodzie aparatu.
• Nieco szokujący licznik zdjęć na spodzie aparatu.
• Samowyzwalacz.
• Dodatkowe skalowanie ekspozycji w EV.
• Wbudowany światłomierz selenowy obsługujący czułości filmów w zakresie 10 do 800 ASA. Pozwala precyzyjnie dostroić parę czas-przysłona.
• Obiektyw Rokkor o ogniskowej 45mm i świetle 1:2. Przysłony w zakresie f/2-f/22
• Migawka Optiper Citizen MLT skalowana wg. nowych czasów (np. 1/60, a nie 1/50) z zakresem 1 do 1/1000 sek.
• Celownik z korekcją paralaksy i dalmierzem.
• Ręczne przewijanie filmu prawym kciukiem.
• Ręczne zwijanie filmu otwieraną korbką pokrętła po lewej stronie z koniecznością wcześniejszego zwolnienia blokady przyciskiem na spodzie aparatu.
• Nieco szokujący licznik zdjęć na spodzie aparatu.
• Samowyzwalacz.
• Dodatkowe skalowanie ekspozycji w EV.
W egzemplarzu, który posiadam uszkodzony jest obiektyw i nie ma możliwości ustawienia przysłony na inną wielkość niż największa 2. Zrezygnowałem zatem z wykonywania testów.
Aparat Minolta AL-F to nowocześniejsza i lżejsza konstrukcja niż wyżej opisywana. Nie umiem tego do końca wytłumaczyć, ale twórcy aparatu za cel postawili sobie łatwe użycie lamy błyskowej. Stąd dodatek „F” mający określać własność aparatu „easy flash”. Nie testowałem tego rozwiązania, ale podręcznik użytkownika na jednej ze stron pokazuje sporą tabelę ustawień i działania lampy błyskowej umieszczonej w gorącej stopce.
Dla mnie dużo atrakcyjniejsze są jednak inne własności:
• Półautomatyczny system ustawiania ekspozycji z priorytetem czasu. Dobrana przysłona pokazywana była wskazówką widoczną po prawej stronie wizjera.
• Pomiar światła CdS zasilanym, nadal dostępną, baterią PX13, PX625(A), MRB526. Czujnik umieszczony w obiektywie za ewentualnym filtrem.
• Obiektyw Rokkor 38mm 1:2,7 z zakresem automatycznie dobieranych przysłon f/2,7 – f/22.
• Obsługiwany zakres czułości 25-500 ASA (skalowany także w DIN).
• Czasy otwarcia migawki: 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500 oraz specjalna nastawa dla lampy błyskowej.
• Przewijanie filmu manualne, prawym kciukiem.
• Licznik samozerujący się.
• Powrotne zwijanie filmu do kasety otwieraną korbką pokrętła po lewej stronie i zwolnieniu blokady na spodzie aparatu.
• Półautomatyczny system ustawiania ekspozycji z priorytetem czasu. Dobrana przysłona pokazywana była wskazówką widoczną po prawej stronie wizjera.
• Pomiar światła CdS zasilanym, nadal dostępną, baterią PX13, PX625(A), MRB526. Czujnik umieszczony w obiektywie za ewentualnym filtrem.
• Obiektyw Rokkor 38mm 1:2,7 z zakresem automatycznie dobieranych przysłon f/2,7 – f/22.
• Obsługiwany zakres czułości 25-500 ASA (skalowany także w DIN).
• Czasy otwarcia migawki: 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500 oraz specjalna nastawa dla lampy błyskowej.
• Przewijanie filmu manualne, prawym kciukiem.
• Licznik samozerujący się.
• Powrotne zwijanie filmu do kasety otwieraną korbką pokrętła po lewej stronie i zwolnieniu blokady na spodzie aparatu.
Poniższe zdjęcia wykonano na materiale FOTO 64/65 z ustawieniem czułości na 25 ASA i automatycznym doborem przysłony dla czasu (w większości przypadków) 1/125. Film wywołany został w Standard-2, 6min @ 20°C.
Zasoby:
• https://www.cameramanuals.org/minolta_pdf/minolta_al-f.pdf
• https://youtu.be/8w0YG3siE9A?si=5BExsTHLSz-dTTM3
• https://youtu.be/cHf4_Kq4Tds?si=ge-w6zSGZt6VW79E
• https://youtu.be/YPYxSo9zEps?si=TVM_NmQJvDEj4_r7
• https://www.35mmc.com/18/07/2024/minolta-al-f-getting-to-know-alf/?utm_content=cmp-true
• https://en.wikipedia.org/wiki/Minolta_AL-F
• http://camera-wiki.org/wiki/Minolta_AL-F
• http://camera-wiki.org/wiki/Minolta_AL
• https://cjo.info/classic-analogue-cameras/minolta-al/
• http://www.ericconstantineau.com/photo/review_minoltaal_en.html
• https://jabcam.wordpress.com/2015/05/28/topic-minolta-al/
• https://www.cameramanuals.org/minolta_pdf/minolta_al.pdf
• https://www.cameramanuals.org/minolta_pdf/minolta_al-f.pdf
• https://youtu.be/8w0YG3siE9A?si=5BExsTHLSz-dTTM3
• https://youtu.be/cHf4_Kq4Tds?si=ge-w6zSGZt6VW79E
• https://youtu.be/YPYxSo9zEps?si=TVM_NmQJvDEj4_r7
• https://www.35mmc.com/18/07/2024/minolta-al-f-getting-to-know-alf/?utm_content=cmp-true
• https://en.wikipedia.org/wiki/Minolta_AL-F
• http://camera-wiki.org/wiki/Minolta_AL-F
• http://camera-wiki.org/wiki/Minolta_AL
• https://cjo.info/classic-analogue-cameras/minolta-al/
• http://www.ericconstantineau.com/photo/review_minoltaal_en.html
• https://jabcam.wordpress.com/2015/05/28/topic-minolta-al/
• https://www.cameramanuals.org/minolta_pdf/minolta_al.pdf