Ten aparat to duża niespodzianka i to w dodatku unikalna. Jest to bowiem aparat dalmierzowy, ale odległość regulowana jest nie ruchami soczewek w obiektywie tylko ruchami błony fotograficznej. Dokładnie tak. Specjalny mechanizm przesuwu błony może poruszać się względem obiektywu w tył i przód dobierając ostrość. Robi to konstrukcyjnie spore wrażenie. Podobne rozwiązanie możemy spotkać w polskim aparacie Start 66, ale tutaj przesuwana jest przednia ściana aparatu razem z obiektywami, a błona pozostaje nieruchoma.
Aparat to konstrukcja mieszkowa dedykowana dla błony typu 120 i formatu 6x6cm choć dostępny jest także w wariancie z możliwością wyboru rozmiaru klatki 4.5x6cm. Produkowany był w latach 1940 – 1950 w sporej liczbie wariantów. Uznawany jest za jeden z najlepszych „kieszonkowych” aparatów 6x6 i nadal jest w użyciu przez wielu fotografów i amatorów. Dość powiedzieć, że na pewnej chińskiej aukcji można kupić mieszki do wymiany i to w różnych wersjach kolorystycznych.
Historia aparatu jest dość dobrze udokumentowana w Internecie. Posiadam dwa aparaty z tej rodziny i szczerze powiedziawszy nie było łatwo określić, które to wersje.

Mamyia 6 KII - © 2024 Tomasz Ryś

Mamyia 6 KII - © 2024 Tomasz Ryś

Mamyia 6 KII - © 2024 Tomasz Ryś

Mamyia 6 KII - © 2024 Tomasz Ryś

Mamyia 6 KII - © 2024 Tomasz Ryś

Mamyia 6 KII - © 2024 Tomasz Ryś

Mamyia 6 KII - © 2024 Tomasz Ryś
Pierwszy z nich to wersja Mamiya 6 KII z obsługą dwu formatów kadru. Wyprodukowana została w 1956 jako budżetowy aparat z możliwością wykonania 15 zdjęć na błonie 120. Konstrukcyjnie aparat jest dość prosty bowiem nie ma zabezpieczenia przed podwójną ekspozycją, a przesuw błony bazuje na tradycyjnej metodzie czerwonego okienka. Na wybór rozmiaru klatki musimy się zdecydować przed założeniem błony otwierając lub zamykając specjalne drzwiczki. Następnie okienko licznika oraz optykę wizjera ustawiamy na wybrany format.
Podstawowe dane techniczne:
• Obiektyw Setagaya Koki Secor S 1:3.5, 75mm
• Zakres przysłon: f/3.5 do f/22
• Migawka Copal – MX
• Czasy migawki: B, 1, 1/2, 1/5, 1/10, 1/25, 1/10, 1/100, 1/300
• Ręczny naciąg migawki
• Samowyzwalacz
• Synchronizacja z lampą: X, żarowa
• Dalmierz (żółta plamka), zakres 1m – nieskończoność
• Błona 120, do wyboru 6x6cm albo 4.5x6 cm
• Obiektyw Setagaya Koki Secor S 1:3.5, 75mm
• Zakres przysłon: f/3.5 do f/22
• Migawka Copal – MX
• Czasy migawki: B, 1, 1/2, 1/5, 1/10, 1/25, 1/10, 1/100, 1/300
• Ręczny naciąg migawki
• Samowyzwalacz
• Synchronizacja z lampą: X, żarowa
• Dalmierz (żółta plamka), zakres 1m – nieskończoność
• Błona 120, do wyboru 6x6cm albo 4.5x6 cm
Drugi aparat to dużo nowocześniejsza, choć starsza bo wyprodukowana w 1955 roku konstrukcja, typ IVB, obsługująca tylko format 6x6. Przede wszystkim wyposażona jest w automatyczny przesuw błony, licznik zewnętrzny (bez potrzeby korzystania z czerwonego okienka) i blokadę podwójnej ekspozycji.

Mamyia 6 typ IVB - © 2025 Tomasz Ryś

Mamyia 6 typ IVB - © 2025 Tomasz Ryś
Automatyka przesuwu błony wiąże się z odpowiednia metodą założenia ładunku do aparatu. Po zrobieniu 12 tego zdjęcia blokada przesuwu jest zwolniona i możemy kręcić rolką przesuwania do woli. Podczas tego procesu licznik ustawia się na pozycje „1”, ale przesuw dalej działa swobodnie. Zatem mamy nieskończone możliwości zwinięcia błony co możemy podglądnąć przez czerwone okienko w tylnej pokrywie aparatu. Ważne jest to, aby po ostatnim zdjęciu nie ruszać blokady przesuwu. Następnie zakładamy nową rolkę, ustawiamy osłonę papierową w pozycji „Start”, zamykamy pokrywę i przesuwamy – podglądając przez czerwone okienko – ładunek aż do pozycji „1”. Robimy pierwsze zdjęcie po naciągnięciu migawki dźwignią na obiektywie i dalej dzieje się już automatyka, a czerwone okienko jest zbędne. Ono jest tak zbędne, że aby z niego korzystać musimy trzymać suwak otwierania okienka palcem, bo inaczej okienko się zamknie.
A skąd wiemy, że zrobiliśmy zdjęcie? Wiemy to, bowiem po zrobieniu zdjęcia nie możemy nacisnąć spustu migawki, bo trzeba ją ponownie naciągnąć. Ale co, jeśli nie jesteśmy pewni czy aby zrobiliśmy zdjęcie, bo migawkę można zawsze naciągnąć? Otóż o tym, czy zrobiliśmy zdjęcie informuje nas czerwony semaforek w wizjerze. Pojawia się on po naciśnięciu migawki, więc jeżeli naciągniemy migawkę i w wizjerze widzimy czerwony, policyjny „lizak” to znaczy, że możemy zrobić zdjęcie, ale będzie to w warunkach wielokrotnej ekspozycji. Znacznik ten znika, jeżeli odblokujemy mechanizm przesuwu błony (mała dźwignia obok licznika) i przesuniemy klatkę do następnej, blokowanej pozycji.
Podstawowe dane techniczne:
• Obiektyw Olymopus D. Zuiko F.C. 1:3.5, 75mm
• Zakres przysłon: f/3.5 do f/22
• Migawka Seikosha – MX
• Czasy migawki: B, 1, 1/2, 1/5, 1/10, 1/25, 1/10, 1/100, 1/250, 1/500
• Ręczny naciąg migawki
• Synchronizacja z lampą: X, M
• Dalmierz (żółta plamka), zakres 1m – nieskończoność
• Błona 120, 6x6cm

Warszawa - © 2025 Tomasz Ryś

Ewa i zupa - © 2025 Tomasz Ryś

Prawdziwa czy fałszywa? - © 2025 Tomasz Ryś

Osiedle w Krakowie - © 2025 Tomasz Ryś

Kraków - © 2025 Tomasz Ryś

W ogrodzie - © 2025 Tomasz Ryś

W ogrodzie - © 2025 Tomasz Ryś

W ogrodzie - © 2025 Tomasz Ryś
Zasoby:
• http://camera-wiki.org/wiki/Mamiya_Six
• http://camera-wiki.org/wiki/Mamiya_Six_Design_Variations
• https://youtu.be/CZWB48_5qls?si=MddUUz5GSN1dtmsi
• https://mamiya6.com/category/mamiya-6-serial-numbers-and-pricing-history/
• https://cameracollector.net/mamiya-six-family/
• https://www.youtube.com/watch?v=3ATDnrxPEek
• http://camera-wiki.org/wiki/Mamiya_Six_Design_Variations
• https://youtu.be/CZWB48_5qls?si=MddUUz5GSN1dtmsi
• https://mamiya6.com/category/mamiya-6-serial-numbers-and-pricing-history/
• https://cameracollector.net/mamiya-six-family/
• https://www.youtube.com/watch?v=3ATDnrxPEek