Aparat Fotokor, w szczególności Fotokor-1 był produkowany przez zakłady GOMZ w latach 1930 do 1941. Jest to mieszkowy aparat na błony lub szklane wkłady formatu 9x12cm, umieszczane w jednokrotnych kasetach typu „Agfa” z randem. Powstało wiele mutacji i wersji tego produktu, według badaczy dość chaotycznie tworzonych i trudnych do klasyfikacji. W sumie wyprodukowano ponad milion sztuk tego produktu.

Fotokor-1 - © 2025 Tomasz Ryś

Fotokor-1 - © 2025 Tomasz Ryś

Fotokor-1 - © 2025 Tomasz Ryś

Fotokor-1 - © 2025 Tomasz Ryś

Fotokor-1 - © 2025 Tomasz Ryś

Fotokor-1 - © 2025 Tomasz Ryś
Aparat tutaj prezentowany ma następujące cechy:
• Migawka Gomz o czasach pracy: 1/25, 1/509, 1/100, K (odpowiednik B) i D (odpowiednik T)
• Obiektyw Ortagoz o ogniskowej 135mm i świetle f/4.5
• Zakres przysłon: 4.5, 6.3, 9, 12.5, 18, 25, 32
• Wizjer optyczny pracujący w pionie i poziomie
• Wizjer ramkowy pracujący w poziomie
• Matówka z okalającą kurtyną do precyzyjnego ustawiania ostrości
• Suwak do ręcznego ustawiania ostrości skalowany od 1.5m do nieskończoności
• Regulacja położenia mieszka w poziomie i pionie do eliminacji paralaksy
• Poziomica
• Uchwyt do przenoszenia aparatu w dłoni z napisem Fotokor-1. Jest to jedyne miejsce, w którym w zasadzie możemy dowiedzieć się jak brzmi nazwa tego aparatu.
• Gniazda na statyw 3/8” w pionie i poziomie
• Blokada wysuwu kasety
• Migawka Gomz o czasach pracy: 1/25, 1/509, 1/100, K (odpowiednik B) i D (odpowiednik T)
• Obiektyw Ortagoz o ogniskowej 135mm i świetle f/4.5
• Zakres przysłon: 4.5, 6.3, 9, 12.5, 18, 25, 32
• Wizjer optyczny pracujący w pionie i poziomie
• Wizjer ramkowy pracujący w poziomie
• Matówka z okalającą kurtyną do precyzyjnego ustawiania ostrości
• Suwak do ręcznego ustawiania ostrości skalowany od 1.5m do nieskończoności
• Regulacja położenia mieszka w poziomie i pionie do eliminacji paralaksy
• Poziomica
• Uchwyt do przenoszenia aparatu w dłoni z napisem Fotokor-1. Jest to jedyne miejsce, w którym w zasadzie możemy dowiedzieć się jak brzmi nazwa tego aparatu.
• Gniazda na statyw 3/8” w pionie i poziomie
• Blokada wysuwu kasety
Poniższe zdjęcia wykonane zostały na Fomapan 400 przy ekspozycji f/32, 1/100. Wywołane zostały w Rodinal 1+25 (5.5 min @ 20°C). Niestety po raz kolejny możemy się przekonać, że jakość tego materiału fotograficznego pozostawia wiele do życzenia. Dużo czarnych kropek i piasku. Ten sam efekt występuje niestety przy użyciu innych wywoływaczy. Ostrość nastawiana była przy użyciu matówki.

Krakow - © 2025 Tomasz Ryś

Krakow - © 2025 Tomasz Ryś
Z kolei te zdjęcia wykonano dokładnie na tym samym materiale wywołanym w Ilford Perceptol 1+3, ale z ręcznym nastawianiem ostrości. Jak widać - skala aparatu kompletnie nie odwzorowała faktów.

Biesówko - © 2023 Tomasz Ryś
